5 dalykai, kurie padeda pasijusti geriau

written by Živilė 2017-11-21

“Lapkritis mėgstamiausias metų mėnuo” – turbūt pasakė niekas niekada. Tamsios dienos, žvarbus oras ir pilka nykuma primena, jog priartėjo žiema ir natūralu, jog tas veikia slogiai. Parduotuvėse padaugėjo šokolado pardavimai, gatvėse dažniau grūmoja vairuotojai ir net šokių pamokų erdvėse, kurios paprastai pritvinkusios gera nuotaika, vis dažniau matau apsiniaukusių veidų. Nepasiduoti tai asmeninei ir kolektyvinei “depresijai” nėra labai paprasta, tačiau kad ir kokia nekokia atrodo situacija visada yra kažkas, ką galima pakeisti. Kažkas, ką darant galima pasijusti geriau. Tereikia pasileisti į geros savijautos medžioklę ir atrasti (ar prisiminti) dalykus, kurie verčia jaustis geriau. Žinoma, kiekvienam atskiram žmogui pozityvias emocijas kuriančių veiklų sąrašas skirsis, tačiau dalis jų – gana universalūs, todėl dalinuosi 5 dalykais, kurie man padeda kovoti su vėlyvo rudens sloguliu, o galbūt padėtų ir jums.

5 dalykai, kurie padeda pasijusti geriau

1. Žaibiško poveikio atsipalaidavimo pratimai

Pirmą kartą atsipalaidavimo pratimų naudą atradau studijuodama psichologijos magistre, kuomet reikėjo sukurti savo relaksacijos programą. Iki tol į įvairias atsipalaidavimo technikas žiūrėjau kažkaip kreivai ir skeptiškai. Tačiau įsigilinusi į jų veikimo mechanizmus, išbandžiusi praktiškai, o vėliau vesdama relaksacijos seansus kitiems, pamačiau, kokį stiprų poveikį jie gali turėti. Gali, tačiau su viena sąlyga – tinkamai parinkus relaksacijos formą, mat kas tinka vienam, vargiai tiks kitam.

Tai labiausiai akivaizdu tapo relaksacijas pradėjus vesti grupei vyriškių, kurie daugiau mažiau gyveno savo galvoje, kalbėjo apie orą užklausus apie jausmus, o paprašius kažką įsivaizduoti žiūrėjo taip, lyg būtų išgirdę pasiūlymą ką nors nušauti. Daugeliui žinoma vizualizacija paremta relaksacija tokiems žmonėms visiškai netiko, tačiau puikiai prilipo progresyvi raumenų relaksacija, kurios metu prašoma ne kažką įsivaizduoti, o įtempti ir atpalaiduoti atskiras raumenų grupes. O svarbiausia, jog šią relaksaciją galima įgusti atlikti ir vienam. Pavyzdžiui, internete peržiūrėjus instrukcijas kaip tą daryti.

Asmeniškai dar labiau prijaučiu kvėpavimu paremtiems pratimams, kuriuos galima atlikti bet kur ir bet kada: ilsintis namie ar laukiant svarbaus pokalbio darbe. Nos tą nebūtinai pastebime, jaučiant įtampą mūsų kvėpimas pasikeičia, tampa paviršutiniškesnis. Tuo pačiu, keičiasi širdies ritmas, imame daugiau prakaituoti, sutrinka virškinimas ir pan. Kvėpuojant, tiksliau ramiai iškvepiant, aktyvuojasi vadinamoji parasimpatinė nervų sistema, padedanti organizmui nurimti. Internete galima rasti daugybę kvėpavimo pratimų (pavyzdžiui), todėl tereikia atrasti tinkantį ir pradėti tai praktikuoti. Mat gebėjimas atsipalaiduoti, panašiai kaip gebėjimas važiuoti dviračiu yra įgūdis, pradžioje reikalaujantis praktikos, bandymo ir nesėkmės, tačiau su laiku tampantis lengvesniu ir veikiantis beveik žaibiškai.

Norint aprašyti bent dalį atsipalaidavimo technikų reikėtų atskiro įrašo, tačiau tiems, kurie šia tema norisi pasidomėti labiau, rekomenduoju iš tiesų išsamią ir palyginus paprastai sukramtomą knygą “The Relaxation & Stress Reduction Workbook” arba išsirinkti kokį nors kursą – gyvą ar internetinį.

2. Podkastai ir kalbos apie buvimą laimingu

Kaip dalinausi įraše apie mėgstamiausias TED kalbas įdomios ir įtraukiančios kalbos mane motyvuoja kaip niekas kitas. O kadangi motyvacijos nebūna per daug, pastaruoju metu atradau dar vieną “antidepresantą” – podkastus. Nors seniau į podkastus kažkodėl žiūrėjau kaip į nepilnavertę radijo atmainą (o radijo niekada nemėgau), dabar negaliu nustoti. Jie neturi vaizdo, todėl nereikalauja akių prilipti prie ekrano, o kūno prie kėdės. Jie padeda prastumti laiką keliaujant ar užpildo erdvę gaminant. Tačiau svarbiausia praturtina dieną įdomia informacija, priverčia susimąstyti ir turi savotišką terapinį poveikį. Podkastas, kurio pastaruoju metu klausiausi daugiausiai – “Happier with Gretchen Rubin”, kurio misija iš esmės ir yra atnešti į kasdienį gyvenimą daugiau džiaugsmo. Gera nuotaika užkrečiama, todėl atradus patinkantį kalbėtoją savijauta gerėja tiesiog akimirksniu.

3. Tvarkingos aplinkos magija

Ar kada nors pastebėjote, jog tokie paprastai dalykai, kaip švarus stalas, tvarkingai paklota lova ar gražiai sulankstyti rūbai atneša jausmą, jog tvirčiau laikai gyvenimo vairą? Kažkuria prasme juokinga, juk visa tai atrodo smulkmenos, tačiau tuo pačiu ir logiška – mūsų aplinka gana tiksliai atspindi mūsų savijautą ir gebėjimą kontroliuoti gyvenimą. Ir jei darbo ar namų erdvė yra vienas didelis jovalas, nėra ko norėti, jog kitos gyvenimo sritis bus tvarkingos.  Atkreipiu dėmesio, jog visa šita išmintis keliauja iš lūpų žmogaus, kuris tvarkytis tiesiog neperneša, todėl toks suvokimas man nėra lengvas. Tvarkymas visuomet asocijavosi su laiko švaistymu, todėl čia į pagalbą iš vėl atkeliauja podkastai. Tvarkydama aplinką ir klausydama įdomios diskusijos jaučiu, jog tas laikas įgauna didesnę prasmę, o galutinis rezultatas iš tiesų padeda geriau pasijusti.

4. Fizinė veikla, kuri patinka

Jeigu reikėtų įvardinti geriausią pastarųjų metų gyvenimo pokytį tai be jokios abejonės būtų šokis. Niekada nebuvau nei labai judrus, nei labai energingas žmogus. Atvirkščiai, fizinio lavinimo pamokų tiesiog nepernešdavau ir dėdavau visas įmanomas pastangas, kad jų išvengčiau. O vienintelė sporto veikla, kurią mėgau buvo stalo tenisas, kurį sugebu žaisti praktiškai nejudėdama. Žinoma, tokia savo savybe tikrai nesididžiuoju. Ypatingai suvokiant, kokią reikšmę fizinė veikla turi fizinei ir psichologinei sveikatai. Ne tik formoms, bet atminčiai bei nuotaikai. Ilgą laiką sukau galvą kokia fizine veikla galėčiau užsiimti ne per prievartą, o iš tiesų tuo mėgautis. Ir pagaliau atradau! Nuostabu kiek daug pozityvių emocijų gali suteikti šokių pamokos. Žinoma, savo duoda ne tik judėjimas, bet ir itin pozityvi džiazo muzika bei bendravimas su žmonėmis. Todėl jeigu reikėtų pasiūlyti tik vieną gyvenimo pokytį, kuris padėtų įveikti stresąб tai būtų tinkanti fizinė veikla. Idealiu atveju tokia, kurioje dalyvauja ir kiti žmonės.

5. Naujos patirtys, praskaidrinančios kasdienybę

Klausant minėtą podkastą “Happier with Grechen Rubin” laidos vedėjos pasakė įdomią mintį: nauja veikla ir iššūkiai daro mus laimingesniais. Ir nors teiginys toks paprastas, vargu ar esu seniau apie tai susimąsčiusi. Didžioji dalis dalykų, kurie mane daro laiminga patenka į naujos veiklos kategoriją. Nauja veikla neleidžia užsikrėsti rutina, yra puiki pokalbių tema su artimaisiais ir suteikia prasmingos dienos pojūtį. Ir tai nebūtinai yra kažkas tokio išskirtinio, kaip kelionė į kitą šalį. Paprastai tai yra kažkas tokio paprasto, kaip kito maršruto pasirinkimas keliavimui namo, dar neragauto recepto bandymas, naujo albumo perklausymas, naujas hobis. Atkeliavus šiam suvokimui pasižadėjau visą savaitę, kiekvieną dieną išmėginti kažką naujo.  Pabandykite atspėti, kaip tai pakeitė mano savijautą?

Pradėjus rašyti šį tekstą buvau apsisprendusi įtilpti į 5 dalykų rėmą ir to pasižadėjimo laikiausi. Tačiau, nenuostabu, pajutau, jog sąrašą laisvai galėčiau išplėsti. Dalykų, veiklų, patirčių padedančių pasijusti geriau yra begalė. Kur kas daugiau, nei kartais atrodo. Natūralu, jog esant slogiai nuotaikai rodosi, jog ji niekuomet nepraeis. Tačiau praeina 🙂

O kas padeda pasijusti geriau Jums?

Pasidalink:

FacebookTwitterGoogleLinkedInPinterest

7 komentarai

Susiję įrašai

7 komentarai

Kamilė 2017-11-21 - 19:20

Ačiū už tikrai naudingą įrašą! Beje, nežinojau, kad studijavai psichologiją. Būtų įdomu susilaukti daugiau panašių įrašų. Manau būtų nemažai kam naudinga 🙂

Reply
Živilė 2017-11-26 - 13:40

Kamile, dėkui! Man ir pačiai būtų smagu daugiau panašių įrašų parengti 🙂

Reply
Aušrinė 2017-11-21 - 20:20

Ačiū! Labai geras ir aktualus įrašas, manau ne tik man, bet ir daugeliui žmonių:)

Reply
Živilė 2017-11-26 - 13:37

Aušrine, dėkui! Džiaugiuosi, jog įrašas aktualus :))

Reply
Dalia 2017-11-22 - 01:08

Patiko straipsnis, ačiū! Pritariu tvarkingos aplinkos magijai, manau, tai veikia 🙂 (panašiai mąstau ir apie minimalizmą namų erdvėje – kuo skaidresnė, tuštesnė aplinka, tuo daugiau idėjų galvoje, hahhaha) 🙂 Sudominai podcastais, norėčiau išbandyt, bet kaip suprantu, pirmiausia reikėtų įsigyt Spotify (jei noriu klausyt kelyje) 🙂 O man fizinio lavinimo pamokos mokykloje buvo laukiamiausios, labai mėgau, ir dabar mėgstu įvairias fizines veiklas, dviračio naudojimas kiekvieną dieną – viena iš jų 🙂

Reply
Živilė 2017-11-26 - 13:39

Dalia, džiaugiuosi, jog patiko įrašas!

O Spotify yra nemokamas 🙂 Mokėti reikia tik tuo atveju, jei nori klausyti be jokių reklamų. Tiesa, minėtą podkastą galima rasti ir kitur. Pavyzdžiui jų puslapyje: https://gretchenrubin.com/podcasts/ 🙂 Man pačiai Spotify tiesiog patogiau 🙂

Reply
Monika 2017-11-29 - 16:35

Šokiai yra labai gerai, ypač lindyhopas 🙂 Kuriame šokių klube lankote?

Reply

Komentarai

Read previous post:
Tobulas rudeninis paltas: kur tokį rasti? | + DIENOS DERINYS

Close